De Gezonde Basisschool van de Toekomst: Van Leerschool naar leefschool. Kinderen die op de basisschool een dagritme aangeboden krijgen met voldoende onderwijstijd, sport, bewegen, spelen en aandacht voor gezonde voeding, maken een betere fysieke, emotionele en intellectuele groei! Doel van het project ‘De Gezonde Basisschool van de Toekomst‘ (opgezet in 2015 door Movare) was te onderzoeken of kinderen die op de basisschool een gestructureerd dagritme aangeboden krijgen met voldoende tijd voor onderwijs, sport, bewegen, spelen en aandacht voor gezonde voeding een betere fysieke, emotionele en intellectuele groei doormaken. Vroege preventie op de basisschool lijkt een effectief middel om de negatieve intergenerationele trend van een ongezonde leefstijl, chronische ziektes, dalende leerprestaties en sociale ongelijkheid te doorbreken. Heerlen, Landgraaf, Kerkrade en Brunssum zetten daarom nu in op de uitrol van de GBT.
08. Gezonde Basisschool van de Toekomst De Vlieger in Hoensbroek
Sociaaleconomische structuurversterking
Vakken zoals lezen, schrijven en rekenen zijn onlosmakelijk verbonden met de basisschool. Toch heeft de basisschool een veel bredere functie. De basisschool bereidt kinderen voor op hun toekomst, en die toekomst bestaat uit meer dan kennis en vaardigheden alleen. De basisschool leert kinderen ook om te leven: een vorm van leren die zich afspeelt in de interactie tussen leerkracht en leerling en tussen leerlingen onderling. Gezond gedrag behoort ook tot leren leven en zit al deels in het curriculum, maar gezondheid en gezond gedrag is veel breder dan kennis. Gezond leven gaat om gezonde voeding, om veel en gevarieerd bewegen en om kinderen voorbereiden op een maatschappij waar verleidingen voortdurend op de loer liggen. Het gaat om gezondheid en gezond gedrag toepassen in een leefstijl van kinderen. Daarom maken we de omslag: een basisschool is geen leerschool maar een leefschool.
Een gezonde en veilige schoolomgeving gaat over de kansen van kinderen op gezondheid, succes, geluk en liefde in het leven. Kansen waarop ieder kind recht heeft en waarvoor wij als gemeenten staan. De krachtenbundeling is nodig omdat hier nog te veel kinderen opgroeien waarvoor het uitzicht op een goede gezondheid en onderwijs dat hen in staat stelt hun talenten optimaal te benutten, onvoldoende aanwezig is. Dit staat in het ‘Ambitiedocument onderwijs en kindontwikkeling Parkstad’, dat tot stand is gekomen dankzij de input van tientallen partners en ouders. Het ambitiedocument is een van de bouwstenen van het voorstel Regio Deal Parkstad 2023-2025 dat de regio in november 2022 aan het Rijk presenteerde om samen te investeren in de brede welvaart in de regio.