Met het uitvoeren van dit project wordt een bijdrage geleverd aan het realiseren van de doelstellingen van de Regio Deal; niet alleen wat betreft de grensoverstijgende samenwerking, maar ook op het gebied van de sociaal-economische structuurversterking, de leefbaarheid en het versterken van de centrumfunctie van de gemeente Heerlen.
35. Theatergrenzen overwinnen

Grensoverstijgend
Door intensieve samenwerkingen op programmeringsvlak met Theater Aachen en het euregionale moderne dansfestival schrit_tmacher willen Parkstad Limburg Theaters (PLT) en Festival Cultura Nova (CN) een sociaaleconomische structuurversterking op cultureel gebied realiseren. Een aanvullende marketingcampagne in Duitsland, gericht op meer Duitse bezoekers voor het ‘no language no problem’ aanbod in Parkstad, gaat vooral over mogelijkheden om podiumkunsten te consumeren, het overdragen van kennis van de organisaties PLT en CN (informationeel en transformationeel) en het creëren van een gewenste attitude ten opzichte van het CN en PLT, in het bijzonder het creëren van een voorkeur voor beide organisaties. Met de campagne wordt beoogd om het aandeel bezoekers uit Aken en omgeving, dat momenteel 5% bedraagt, te verhogen naar 15%. Daarnaast is het de bedoeling dat met een deel van de bezoekers een wederkerige, duurzame en blijvende verbinding wordt aangaan, gekoppeld aan de (Eu)regionale cultuur.




Beide organisaties werken nauw samen met culturele instellingen in Heerlen zoals de Nieuwe Nor en SCHUNCK, die beide met hun evenementen van dit initiatief kunnen profiteren. Door het beoogde evenement als kick-off en een campagne verspreid over twee jaar met o.a. reclame uitingen, pr, online & offline promoties én persoonlijke dialoog, krijgen bezoekers een positieve houding ten opzichte van PLT en CN, gebaseerd op enige kennis van eigenschappen en gevolgen van beide culturele instellingen. De stabiele ticketing-infrastructuur in de regio AeO, die vorig jaar door PLT en CN grondig is getest, heeft in deze strategie een cruciale facilitaire rol. Met partner Mediahaus Aachen hebben PLT en CN een ticketverkoopnetwerk gecreëerd, die volledig is toegespitst op de regio Aachen, inclusief een Duitse ticketingsite en 13 fysieke kaartverkoopadressen.